درمان قارچ سر

درمان قارچ سر : کچلی سر (عفونت قارچی پوست سر) قارچی است که پوست سر و در برخی موارد ابروها و مژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

مجموعه این قارچ‌ ها که موجب بروز این بیماری می‌ گردند درماتوفیت نام دارند (متعلق به جنس و رده‌ی تریکوفیتون یا میکروسپوروم).

قارچ پوست سر باعث ایجاد نقاطی کوچک با ظاهر سیاه و یا طاسی و احساس خارش در پوست سر می‌ شوند.

درمان قارچ

این بیماری به‌ شدت مسری هستند ، قارچ سر اغلب در اثر شرایط بهداشتی نامناسب و قرار گرفتن پوست سر برای مدت طولانی در شرایط گرم و مرطوب گسترش می ‌یابد.

بیماری مذکور معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد . قارچ سر در دنیا بسیار رایج بوده (در هردوی مناطق شهری و حومه شهرها) و از طریق تماس با فرد مبتلا شیوع می ‌یابد. با این ‌وجود، کچلی سر به ‌راحتی و با استفاده از داروهای ضد قارچ و نگهداری بیمار در شرایط بهداشتی مناسب درمان می ‌شود.

خارش سر:

خارش سر مشکلی آزاردهنده است که نه تنها خود فرد را ناراحت می کند، بلکه در جمع نیز ظاهری ناخوشایند دارد. بنابراین باید برای حل این مشکل به فکر درمان قطعی خارش سر باشید. علت خارش سر می تواند عوامل مختلفی باشد اما مشخصا نشان دهنده وضعیت ناسالم پوست کف سر شماست.

برای درمان خارش سر ابتدا باید علت را تشخیص داد. براساس علت اصلی خارش سر، درمان های متفاوتی توسط پزشک در نظر گرفته می شود؛ بنابراین با شناسایی علت و عوارض، می توان درمان مناسب را شروع و پیگیری نمود.

انواع قارچ سر

قارچ سر شایع ترین عامل خارش سر:

یکی از بیماری های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می کند و موجب خارش می شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است.

عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری زا در می آید.

بیماری زا شدن این قارچ باعث تکثیر پوسته و خارش سر می شود و برای برخی افراد در تمام کف سر و برای برخی دیگر فقط در قسمت هایی از آن ایجاد می شود.

این قارچ فقط روی سطح پوست سر شما فعالیت نمی کند، بلکه در عمق فولیکول مو هم فعال است. قارچ های پوستی ممکن است در همه افراد به ویژه اطفال دیده شود.

انواع عفونت های کچلی قارچی سر:

کچلی قارچی سر بر این اساس که چگونه قارچ به ساقه ی مو حمله می کند، به چند دسته تقسیم می شود:

درمان قارچ سر در کرج

عفونت اکتوتریکس:

این عفونت قارچی بر اثر حمله ی میکروسپوروم  ایجاد می شود. بر اثر این عفونت، شاخه های قارچی و اسپور بخش خارجی ساقه ی مو را می پوشانند.

عفونت اکتوتریکس را می توان با لامپ وود که با امواج بلند نور ماوراءبنفش انجام می شود، تشخیص داد.

در این تست، این نور به ناحیه آسیب دیده تابانده می شود و در صورت وجود قارچ، می توان وجود آن را مشاهده کرد چون قارچ در صورتی که به میکروسپوروم کانیس آلوده باشد، در زیر این نور به رنگ سبز دیده می شود.

عفونت اندوتریکس:

این عفونت قارچی بر اثر حمله ی تریکوفایتون  ایجاد می شود . در این عفونت، بخش داخلی ساقه ی مو با شاخه های قارچی  و اسپور پر می شود. عفونت اندوتریکس را نمی توان با لامپ وود تشخیص داد.

درمان انواع قارچ سر

عفونت فاووس:

این عفونت بر اثر حمله ی تریکوفایتون شوئن لاینی (T.Schoeonleinii) ایجاد می شود و موجب تخریب ساقه ی مو به صورت لانه زنبوری می شود.

علائم قارچ سر:

• این قارچ سر طرحی مشابه کرم های حلقوی دارد و علائمی مانند قرمزی پوست و خارش سر باقی می گذارد.
  • اگر علت خارش سر شما این عفونت قارچی باشد مانند شوره ظاهر می شود. در این حالت پوست سر پوسته پوسته شده و شوره سر در آن دیده می شود. این قسمت ها خارش زیادی دارند و گاهی بر اثر خارش زیاد زخم می شوند.
  • این عفونت قارچی باعث ریزش مو یا به اصطلاح کچلی قسمت هایی از موی سر یا کل موها می شود که پوست سر خاکستری به نظر می رسد و نقاط سیاه رنگی روی آن را می پوشاند. این نقاط سیاه رنگ ،موهایی هستند که ریزش کرده و باقی مانده آن ها به صورت نقاط سیاه به نظر می رسند.

قارچ پوستی

تشخیص و درمان قارچ سر در کرج:

راه های انتقال قارچ و پیشگیری از ابتلا به آن:

علت اصلی بیماری قارچ، تک یاخته هایی به نام قارچ است که از حیوانات خانگی، گاو، گوسفند، آلودگی های محیط، ورزشگاه ها، استخرها و اماکن عمومی به فرد انتقال پیدا می کند. این بیماری مسری و واگیردار است.

پس اگر در تماس با فردی قرار بگیرید که به این عفونت مبتلاست، احتمال خارش سر و شروع عفونت قارچی در شما هم وجود خواهد داشت.

استفاده از شانه مشترک، وسایل شخصی دیگران، پوشیدن لباس دیگران و … را می توان از راه های دیگر ابتلا به این بیماری دانست.

بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های قارچی پوست، اصل پیشگیری و رعایت بهداشت عمومی و بهداشت فردی است. عفونت های قارچی، از آن دسته عفونت هایی است که حتی پس از درمان هم امکان عود و بازگشت آنها وجود دارد.

قارچ سر در افراد بالغ و کودکان

اگرچه افراد در همه سنی می‌توانند به عفونت قارچی مبتلا شوند، اما قارچ سر در کودکان شیوع بیشتری دارد. افراد بالغی که سیستم بدنی‌شان ضعیف است، نیز خطر زیادی در ابتلا به این بیماری دارند.

قارچ سر و بیماری‌ هایی دیگر با علائم مشابه آن:

بیماری‌ های دیگری نیز ممکن است علائمی شبیه علائم عفونت قارچی داشته باشد. برخی از این بیماری‌ ها عبارت اند از:

درماتیت سبوره‌ای (Seborrheic dermatitis):

این بیماری پوستی باعث ایجاد جوش‌های قرمزرنگ در نواحی‌‌ای از بدن مانند: پوست سر، صورت و بالای کمر، که تراکم غدد سباسه در آنجا بیشتر است، می‌ شود. اغلب افراد از این بیماری به عنوان «شوره» نام می‌برند.

از بین بردن قارچ سر

پسوریازیس (Psoriasis):

برخلاف قارچ سر که به علت عفونت قارچی رخ می‌دهد، پسوریازیس بیماری مزمنی است که از تکثیر تعداد زیادی سلول‌ پوستی ایجاد می‌شود.

افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، سلول‌های پوستی شان بیش از نیاز بدن تولید می‌شود. بنابراین سلول های اضافه پوستی روی سطح پوست جمع می‌شوند و جوش‌هایی سفیدرنگ و با ابعاد مختلف را ایجاد می کنند.

درمان قارچ سر:

پزشک در صورتی به ابتلای بیماری به کچلی قارچی مشکوک می شود که نشانه هایی از پوسته پوسته شدن سر و ریزش مو به صورت ناحیه ای، در سر مشاهده کند. استفاده از لامپ وود می تواند به تشخیص کچلی قارچی کمک کند،

اما نمی تواند به طور قطع ابتلا به کچلی قارچی را نشان دهد، چرا که در مواردی ارگانیزم مورد نظر در برابر نور ماوراءبنفش به رنگ سبز دیده نمی شود و از طرفی در مواردی، رنگ سبز بر اثر عوامل دیگری (غیر از قارچ) دیده می شود.

برای تشخیص قطعی کچلی قارچی لازم است یکی از موها از ریشه کنده شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا در زیر میکروسکوپ ارزیابی شود.

گاهی اوقات نیز ، تشخیص کچلی قارچی، بر اساس ویژگی های هیستوپاتولوژی که در نمونه های پوسته های سر دیده می شود ، انجام می شود.

درمان خارش سر برای افراد مختلف متفاوت است. استفاده از شامپوهای ضد قارچ (تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو) تا حدی می تواند موجب تسکین ناراحتی آنها شود. عفونت قارچی پوست سر معمولا با قرص های ضد قارچ قابل درمان است.

برخی پزشکان هم کرم ها یا قرص های استروئیدی را تجویز می کنند. استروئیدها باعث کاهش التهاب ناشی از عفونت می شوند، ولی استفاده طولانی مدت از آن ها به دلیل عوارض جانبی شدیدی که به جای می گذارند، توصیه نمی شود.