درمان زگیل

درمان زگیل ، ضایعه ‌ای خوش‌خیم (غیرسرطانی) در پوست است و زمانی ظاهر می‌ شود که لایه فوقانی پوست با ویروس زگیل آلوده شود.

ویروس ‌هایی که موجب زگیل می‌ شوند، ویروس پاپیلومای انسانی نامیده می‌ شود (HPV).

اگر پوست شما به هر طریقی دچار بریدگی یا آسیب‌ شود، احتمال زیادی وجود دارد که به یکی از انواع این ویروس آلوده گردد.

ویروس زگیل مسری است. زگیل می‌ تواند از طریق تماس با زگیل فرد دیگر یا لمس چیزی که با زگیل در تماس بوده است، گسترش یابد.

زگیل اغلب هم ‌رنگ پوست و زمخت است، اما می‌ تواند تیره (قهوه‌ای یا خاکستری مایل به سیاه و سفید)، تخت و صاف باشد.

درمان انواع زگیل

انواع زگیل و علائم ظاهری آن:

زگیل‌ ها معمولاً دردناک نیستند، اما برخی از انواع آن مانند زگیل کف پا ممکن است دردناک باشد. آن‌ها گاهی اوقات می ‌توانند با خارش یا خونریزی همراه باشند.

چندین نوع مختلف از زگیل در اندازه و شکل‌های متفاوتی وجود دارد. انواع مختلف آن شرح است:

زگیل معمولی:

علائم ظاهری یک زگیل معمولی عبارتند از:

• شکل آن گرد یا بیضی است.
  • سفت و برجسته است.
  • دارای سطح خشن و نامنظم شبیه به یک گل کلم است.
  • اغلب در پنجه و انگشتان دست و زانو رشد می‌ کند.
  • اندازه قطر آن (کمتر از ۱ میلی ‌متر تا بیش از ۱ سانتی‌ متر) متفاوت است.
  • زگیل معمولی ممکن است به صورت تکی و یا به تعداد زیاد ظاهر شود.

درمان زگیل معمولی

زگیل پاشنه:

زگیل پاشنه معمولاً در کف پا ایجاد می ‌شود. این منطقه آسیب دیده از پوست:

• سفید رنگ است و اغلب یک نقطه سیاه (رگ خونی) در مرکزش قرار دارد.
  • به جای برجسته بودن، تخت و مسطح است.
  • گاهی اوقات دردناک است. (اگر در بخش تحمل کننده وزن پا واقع شده باشد).

زگیل مسطح:

ممکن است بیمار دارای یک و یا چند صد زگیل صورت باشد. این نوع زگیل می‌تواند به صورت خوشه ‌ای رشد کند. علائم ظاهری آن معمولاً عبارتند از:

• رنگ زرد
  • صاف، گرد و مسطح
  • قطر ۲-۴ میلی‌متر
  • در اطفال شایع است و عمدتاً بر دست‌ها، صورت و پاها ظاهر می‌شود.

گاهی اوقات زگیل پهن می‌ تواند در پای خانم‌ ها رشد کند، زیرا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند از طریق اصلاح موهای پا گسترش یابد.

درمان زگیل مسطح

زگیل رشته ‌ای یا انگشتی شکل:

زگیل رشته ‌ای یا پنجه‌ ای، دارای ظاهری طویل و بلند و باریک است که اغلب در گردن یا صورت به خصوص در نزدیکی پلک و لب رشد می ‌کند.

زگیل انگشت:

زگیل انگشت در زیر و اطراف ناخن دست و یا ناخن پا ایجاد می‌ شود.

زگیل انگشت:

• سطح زمخت و زبر دارد.
  • می‌ تواند بر شکل ناخن تاثیر بگذارد.
  • می ‌تواند دردناک باشد.
  • به شکل موزاییکی باشد.

زگیل موزاییکی به صورت خوشه ‌ای است و الگوی رشد آن “کاشی مانند” است. این زگیل اغلب در کف دست و کف پا ایجاد می ‌شود.

درمان زگیل انگشت

زگیل‌ های ناحیه تناسلی:

این زگیل‌ ها اغلب در اثر تماس‌ های جنسی انتقال پیدا می ‌کنند.این نوع زگیل ‌ها واقعا در اثر سوش ‌های خطرناک ایجاد می ‌شوند و باعث افزایش شانس ابتلای فرد به سرطان ‌های گردن رحم و سرطان مقعد می ‌شوند.

لذا پیشگیری و درمان در این زگیل‌ ها بسیار مهم است و ممکن است نیاز به درمان‌ های طولانی مدت و جلسات مکرر درمان داشته باشد. امروزه واکسن زگیل ناحیه تناسلی برای افراد زیر ۲۵ سال توصیه می‌شود که در سه نوبت انجام می ‌شود.

چه افرادی مبتلا به زگیل می ‌شوند؟

هر کسی می ‌تواند به زگیل مبتلا شود. اما برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس زگیل (HPV) قرار دارند. این افراد عبارتند از:

• کودکان و نوجوانان.
  • افرادی که عادت جویدن ناخن و یا کندن پوست گوشه ناخن دارند.
  • افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن.

در کودکان، زگیل اغلب بدون درمان برطرف خواهد شد. اما متخصص پوست باید زگیل دردناکی که به سرعت تکثیر می‌شود را درمان کند.

درمان زگیل در کرج

علت‌ ها و عوامل بروز زگیل:

ویروس ‌های موسوم به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) موجب بروز زگیل می‌ شوند. هنگامی که پوست شما دچار بریدگی یا خراش می ‌شود، آسان ‌تر به ویروس عامل زگیل، مبتلا می ‌شود.

به همین دلیل است که بسیاری از کودکان دچار زگیل می‌ شوند. زگیل همچنین در بخش ‌هایی از بدن که با تیغ اصلاح می ‌شود (مانند منطقه ریش در آقایان و پاها در خانم‌ ها) بیشتر شایع است. زگیل می‌ تواند از جایی به جایی دیگری در بدن منتقل شود.

زگیل از فردی به فرد دیگر نیز منتقل می‌ شود. شما ممکن است با دست زدن به زگیل در بدن فردی دیگر، ویروس زگیل را دریافت کنید.

برخی از افراد پس از دست زدن به چیزی که با زگیل فرد دیگری در تماس بوده است (مانند حوله) به زگیل مبتلا می ‌شوند. معمولاً چند ماه طول می‌ کشد که زگیل به اندازه کافی رشد کند تا قابل مشاهده باشد.

استرس:

استرس موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می ‌شود. اگر چه استرس تنها عامل شیوع زگیل نیست، اما قطعاً یک عامل کمک کننده به شیوع بیشتر زگیل است.

نظریه رایج این است که ویروس عامل زگیل، به صورت نهفته در داخل سلول ‌های پوست یک فرد زندگی می ‌کند، بدون آن که مشکلی ایجاد شود.

اما هنگامی که شخص تحت استرس قرار می ‌گیرد، سیستم ایمنی بدن او قادر به مقابله با ویروس زگیل نیست. در نتیجه، زگیل شروع به رشد خواهد کرد.

عوامل زگیل

روش ‌های درمان زگیل در کرج:

زگیل گاهی اوقات بدون درمان برطرف خواهد شد (به ‌ویژه در کودکان). محو شدن زگیل در بزرگسالان ممکن است کندتر و دشوارتر از کودکان باشد. اگر چه اکثر زگیل ‌ها بی‌ ضرر هستند، اما متخصصین پوست آن‌ها را درمان می‌کنند.

کرایوتراپی (درمان زگیل با سرما درمانی):

سرما درمانی با استفاده از اکسید نیتروژن و یا نیتروژن مایع بر روی ضایعه، سلول‌ های پوست ویروسی را از بین می ‌برد.

درمان زگیل با سرما درمانی، یکی از روش هایی است که پزشکان می توانند با استفاده از آن سلول ها و بافت های غیرطبیعی را منجمد کنند و زگیل ها را بردارند.

این روش همچنین به نام کرایوسرجری نیز شناخته می شود. در طول درمان، پزشک به طور مستقیم نیتروژن مایع که یک ماده ی بسیار سرد است را به زگیل ها می زند که باعث منجمد شدن زگیل می شود.

در درمان های پزشکی از انواع دستگاه ها برای تحت تاثیر قرار دادن بدن استفاده می شود. این تاثیر می تواند گرما دادن به بدن یا سرما دادن به آن باشد.

دستگاه هایی همچون هایفو، لیزر، آر اف، الکتروکوتر و بسیاری دستگاه های دیگر از روش گرمایش بافت استفاده می کنند تا منجر به آسیب بافتی یا بهبود رشد بافت شوند.

برعکس، در روش کرایو منجمد کردن بافت منجر به از بین بردن بافت مورد نظر می شود. همچنانکه در روش کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز و لاغری با کرایوتراپی، سلول های چربی با کاهش دمای بافت چربی تخریب می شوند و باعث لاغری می گردند.

سرما درمانی زگیل

چه نوع زگیل هایی به سرما درمانی زگیل بهتر جواب می دهند؟

در درمان زگیل های پلانتار که معمولا در پاشنه ی پا قرار دارند به چند جلسه کرایو نیاز است.

به طور کلی برداشتن زگیل ها به یک تا شش جلسه درمانی نیاز دارد که هر کدام باید هر دو تا سه هفته یکبار به مدت چند ماه انجام شود.

زگیل

مراحل درمان زگیل با سرما درمانی چگونه است؟

درمان زگیل با روش کرایو معمولا در مطب پزشکان انجام می گیرد. در طول درمان، پزشک زگیل را با یک چاقوی تیز و کوچک می بُرد.

سپس ماده منجمد کننده را با پنبه یا اسپری بر روی زگیل می زند. معمولا از نیتروژن مایع به عنوان ماده ی منجمد کننده استفاده می شود ولی کربن دی اکسید نیز ممکن است در این عمل به کار برده شود.

در انجام این درمان، هر دکتری روش مخصوص به خود را دارد. با این حال، اغلب کرایو زگیل شامل حداقل یک جلسه انجماد 10 ثانیه ای می باشند.

هر جلسه درمان بیشتر از 30 ثانیه طول نمی کشد. کرایوتراپی زگیل ممکن است دردناک باشد. در بعضی موارد، پزشک برای جلوگیری از ایجاد درد در طول درمان، از بی حسی موضعی استفاده می کند.

درمان به روش کرایوتراپی زمان زیادی نمی برد. برای از بین بردن زگیل های بزرگ، ممکن است نیاز به جلسات بیشتری از کرایوتراپی نیاز باشد.